30 juli 2020

Door Frans Glazener

Hoe hou jij grip op jouw groei?

Hoe hou jij grip op jouw groei?

 

Ondernemen is complex. Elke dag wordt veel van je verwacht. Je wordt geconfronteerd met een hoop zaken. Hoe effectief is het als hoogte- en dieptepunten jou als ondernemer niet meer in de weg staan? Sterker, als je deze vóór kunt zijn en er gericht op kunt sturen? Nu hoor ik je denken: “Too good to be true in tijden van crisis…”. Maar óók ondernemen is een reis die je gericht kunt plannen.

Hoe ziet die reis eruit?
Elke ondernemer ervaart met zijn of haar onderneming meerdere groeifasen. De eerste fase bestaat vooral uit marktonderzoek, productinnovatie, investeren, marketing en acquisitie. Een stijgend aantal klanten brengt je – na deze start-up – naar de tweede groeifase. Die voelt goed, je bent immers aan het groeien en definitief gevestigd als ondernemer. Maar let op: deze fase heeft een heel andere dynamiek dan de eerste groeifase. Weet dus waar je op moet letten!

Luxeprobleem of cruciale fase?
Stel, na een succesvolle start willen talloze klanten jouw product of dienst afnemen. Op een gegeven moment dienen zich echter zóveel geïnteresseerden aan dat je omkomt in het werk. Een luxeprobleem? Ondernemers hebben in deze cruciale fase vaak moeite met (op tijd) leveren, het vasthouden van de hoge kwaliteit en aantrekken van werknemers met de juiste kennis en ervaring die nodig is voor zulke exponentiële groei. De (te) grote toename aan klanten afdoen als luxeprobleem zorgt uiteindelijk voor een beperking van de eigen groei.

Goede voorbereiding is alles
Gezonde groei is alleen mogelijk door vooruitdenken; als ondernemer moet je weten wat je te wachten staat. Dat kan door vooraf verschillende scenario’s te schetsen en daarop in te spelen. Al in de eerste groeifase neem je besluiten met de tweede groeifase in het achterhoofd. Wanneer je onvoldoende bent voorbereid, zal je altijd achter de feiten aanlopen. Het tempo zal gaandeweg steeds hoger worden en het gevoel slechter, wat de kans op overhaaste beslissingen vergroot. Met als gevolg een instabiele basis en gebreken die pas op een later tijdstip naar voren komen.

Paniekvoetbal of ongekend succes?
Een voorbeeld: een jonge App-ontwikkelaar levert fantastisch werk. Zijn eerste klant is zó positief dat hij de ontwikkelaar aanbeveelt bij andere grote organisaties. Het levert hem zóveel werk op dat hij wel een paar mensen aanneemt maar uiteindelijk tóch het overzicht verliest en continu van hot naar her rent om iedereen tevreden te stemmen. Helaas lopen zijn wachttijden op en neemt zijn kwaliteit af. Hij belooft van alles maar kan zijn beloften nooit waarmaken. Zijn paniekvoetbal heeft desastreuze gevolgen: zijn klanten komen in de problemen omdat hun App te laat wordt geleverd. Eeuwig zonde wanneer je je bedenkt dat een realistische toekomstvisie, een strakke planning en goed management zo’n situatie hadden kunnen voorkomen. Zij hadden zelfs kunnen leiden naar ongekend succes!

Hoe handig zou het zijn als je al een idee hebt van wat de reis gaat brengen?
Als je start als ondernemer, heb je vaak geen idee wat er allemaal op je af gaat komen. Onderweg ervaar je afwisselend euforie, stress, flow en frustratie. Dit heeft dagelijks impact op jouw besluitvorming en communicatie. Ga maar eens na bij jezelf: als je lekker draait, lijken beslissingen vanzelfsprekend te zijn; natúúrlijk investeer je dan in een CRM-systeem! Helaas gebeurt het omgekeerde ook: als je je slecht voelt, blokkeert dat een hoop zaken. En als je achter de zaken aanloopt, zoals genoemde App-ontwikkelaar, kan dat de boel behoorlijk stagneren. Inzicht in de verschillende fases en weten op welke zaken je je moet richten om verder te groeien, helpen je grip houden op jouw groei.

Weten waar jij staat? Meld je aan voor de gratis masterclass
Wil je weten waar jij staat in jouw ondernemersreis en welke fases nog volgen? In de masterclass van de Reis van de ondernemer komen ze allemaal aan bod. Ook reik ik je tools aan zodat je weet waar je je op moet richten om verder te kunnen groeien in jouw ondernemerschap. 

De masterclass vindt maandelijks plaats en deelname is gratis. Je kunt je hier aanmelden.

Of lees de whitepaper Succesvol groeien
Wil je eerst meer lezen over de Reis van de ondernemer? Download dan hier onze gratis whitepaper over succesvol groeien met jouw bedrijf.

Behoefte aan Business Coaching om je door een moeilijke fase te helpen?
Zit je vast en wil je een afspraak maken voor Business Coaching? Plan deze dan eenvoudig hier zelf in bij ondergetekende.

Frans Glazener is Business Coach en Groeipartner bij GrowthFactory. Ondernemers zélf laten inzien waar de oorzaak van problemen ligt en hoe ze die kunnen wegnemen, is zijn missie.

Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren?

Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren?

19 augustus 2020 Door Robert Schulze Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren? Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren?   Hoe kan het aanbrengen van structuur jouw productiviteit verhogen? Wij geven enkele slimme tips die helpen om...

Welke stap neem jij nu met je onderneming?

Welke stap neem jij nu met je onderneming?

7 april 2020 Door Karin Verhagen   Welke stap neem jij nu met je onderneming?Welke stap neem jij nu met je onderneming? Waarom vasthouden aan jouw waarden cruciaal is in de huidige crisisHet zijn onzekere tijden, waarin hectiek en zorgen overheersen. Voor ondernemers...

Geen blog of nieuwsbericht meer missen?

Laat je gegevens achter en we sturen je regelmatig nieuws waar jij als ondernemer of Business Coach je voordeel mee kan doen.

We zullen niet spammen!