Jouw uitdaging

Ondernemen is het mooiste wat er is en topsport tegelijk. Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk vertrouwen en plezier houden in jouw ondernemerschap is. En weten uit onderzoek dat jij dezelfde groeifases doormaakt als alle andere ondernemers. Vanuit die wetenschap werken wij met het groeimodel de Reis van de ondernemer. Want ondernemen kun je vergelijken met het maken van een reis.

Groei gaat in stappen

Jouw reis als ondernemer kun je uitstippelen. Na de enthousiaste start loop je vast, kom je beren tegen of sta je voor een blokkade. Zie daar dan maar doorheen te komen. Met ons groeimodel de Reis van de Ondernemer bouw je gefocust aan een futureproof onderneming. Je anticipeert op tegenslagen én successen om ‘s ochtends vol energie je bed uit te springen voor weer een dag ondernemen. Hoe?
Wij helpen je de fasen herkennen, bieden inzicht en gericht oplossingen voor als je vastloopt in jouw groei.

groeifasen bedrijf

Hoe mooi zou het zijn als hoogtepunten en dieptepunten jou als ondernemer niet in de weg staan? Sterker, als je deze vóór kunt zijn en gericht op kunt sturen?
De Reis van de ondernemer maakt de levenscyclus van jouw bedrijf in één oogopslag overzichtelijk en daarmee wat je te doen staat.

In welke fase zit jij?

Waar sta jij in jouw ondernemerschap en wat heb je nodig?

Jouw Reis als ondernemer met jouw bedrijf kent grofweg vier fasen. En twee serieuze beproevingen die bepalen of jouw ondernemersavontuur hier doorgaat of… stopt.

Wat kenmerkt de fase, welke uitdagingen kom je tegen, hoe word je die de baas?

Voor alle fasen in jouw ondernemersreis geldt dat je de volgende sneller en relaxter bereikt als je je exclusief richt op de zaken die er op dat moment werkelijk toe doen. De Reis van de ondernemer is hierbij een zinvol en praktisch instrument.

Herken jij de fases?

Loop ze maar eens aandachtig door. Snappen waar je staat in jouw ondernemerschap en weten wat je nodig hebt, geeft de rust en het vertrouwen om duurzaam én met plezier verder te groeien met jouw bedrijf. Je herkent ongetwijfeld welke fase jij nu doormaakt.

Weten welke veranderingen je nog tegen gaat komen? Meld je dan aan voor onze gratis masterclass van de Reis van de Ondernemer, waarin onze Business Coaches jouw ondernemersreis graag verder toelichten.

=

Fase 1 De enthousiaste start-up

Het prille begin van je onderneming. Vol vertrouwen ben je onderweg. Enthousiasme overheerst. Je gaat het allemaal anders doen! Na de hectische start-up komt het punt waarop je moet investeren in tijd en geld. Je vraagt je af of je op de goede weg zit. Investeringen zijn nodig om de start-up fase te ontgroeien. Dat is heel spannend… Je bent aangekomen bij de eerste echte beproeving: durf je ECHT geld en tijd te investeren om verder te groeien? Je staat voor de muur van ANGST EN/OF ONZEKERHEID.

Hoewel het verleidelijk is je voornamelijk te richten op sales en omzet, kom je zonder een goede, ondersteunende infrastructuur later bedrogen uit. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de administratie uit te besteden. Structuur aanbrengen in jouw onderneming geeft de rust en ruimte om dat te doen waar je goed in bent: ondernemen.

=

Fase 2 Groei

Als je voorgaande angsten hebt overwonnen en de benodigde investeringen hebt aangedurfd, is zoals wij dat noemen de eerste muur geslecht. Je kunt gas geven met je bedrijf! Zodra je het besluit hebt genomen ervoor te gaan, verandert de energie. De onrust verdwijnt en je krijgt vertrouwen. De klanten blijven komen, jouw onderneming heeft bestaansrecht. Gefeliciteerd, je zit in de fase van groei! Je ervaart flow. Voelt je relatief relaxed want je groeit.

Dit is een cruciale periode voor je onderneming: het moet de groei aan kunnen, je wilt geen nee verkopen en tegelijkertijd niet inboeten aan kwaliteit én geen klanten kwijtraken. Je mag niet klagen, het voelt als een luxeprobleem…

Je krijgt behoefte aan een duidelijke groeistrategie. Waar investeer je het eerst in om grip te houden? En hoe zet je een infrastructuur neer die stáát? Het is een fase die vraagt om investering in de structuur van jouw organisatie. Denk aan kennis, professionalisering van processen, systemen etc.

=

Het is je gelukt!

Daar ben je dan. Bij jouw stip op de horizon. Op het punt waarvan je dacht: ‘Als ik dát bereikt heb dan heb ik het gemaakt.’ Je bent blij. Héél blij. Het is het moment waarop je niet alleen flink in je bedrijf investeert, maar voor het eerst ook in jezelf. Je gunt jezelf de dingen die je tot nu toe nog niet kon veroorloven. Immers, je hebt er hard voor gewerkt. Tegelijkertijd rijst het besef dat je net zo hard door moet werken, wil je dit allemaal volhouden.

=

Fase 3 Verandering op komst

Je hebt een enorme én succesvolle groei doorgemaakt. Maar er komen scheuren in het bouwwerk. Je merkt dat de groei van jouw bedrijf veel van je vraagt. Ondanks de hogere omzet verdien je minder, klagen klanten en medewerkers vaker en loop je zelf te mopperen. Je verliest grip. Wellicht verandert de markt. Ook je interne organisatie staat onder druk. Met alle macht probeer je alles in goede banen te leiden. Door je primair te richten op sales bijvoorbeeld, maar meer verkoop zorgt tegelijkertijd voor nog meer hectiek bij het team of aan de achterkant van je onderneming.

Als stress overheerst…

Je hebt opnieuw aan schaalvergroting gedaan – meer mensen, up-to-date ICT of bijvoorbeeld een nieuwe, grotere locatie – wat tevens betekent dat het geld moet blijven binnenkomen om een en ander te financieren. Daar komen (veel) verplichtingen bij kijken ergo, je moet er net zo hard voor werken als hiervoor. Gefrustreerd besef je daarbij dat je steeds meer manager bent dan ondernemer… Er heerst een andere energie. Je staat voor DO OR DIE, een tweede muur waar je met jouw onderneming doorheen moet.

=

Hoe kom je door de muur van Do or Die?

Ooit je kindje, inmiddels is jouw bedrijf haast een blok aan je been. Je ervaart inmiddels een pittige vorm van desillusie. Een onbehagelijk gevoel waar je op de een of andere manier vanaf wilt. Er moet wat gebeuren want zo kan het niet verder. Doodmoe vraag je je af óf en zo ja hóe je hieruit kunt komen. Misschien wil je wel van je onderneming af. Maar is dit wel het beste moment voor een uitgebluste ondernemer om zijn zaak van de hand te doen? Wat nu? 

Nu komt het erop aan

Desillusie en vermoeidheid zijn slechte raadgevers en hebben impact op de waarde van je bedrijf. Om door de Do or Die muur te komen en te kunnen doorgroeien is het belangrijk om je onderneming op een flink aantal fundamentele zaken aan te passen. Dat vraagt om stevige keuzes. Doorgaan, groeien of rustig de boel laten uitrollen tot het op is. Of wellicht een verkoop. Dat er iets moet gebeuren, is de enige zekerheid.

=

Fase 4 – Duurzaam doorgroeien

Om door te groeien is het belangrijk om je onderneming op een aantal fundamentele zaken aan te passen, om deze als het ware te refreshen. Denk bijvoorbeeld aan productaanpassingen omdat marktontwikkelingen dat vereisen. Anders nemen de waarde van je onderneming en jouw energieniveau beide (alsnog) af. Zo bouw je aan een futureproof onderneming, werk je gefocust naar een exit en zet je jouw droom om in duurzaam succes.

Over Exit

Een paar momenten in jouw ondernemersreis zijn ideaal om uit te stappen. En een aantal waarin het raadzaam is om de boel op orde te hebben voordat je jouw bedrijf in de etalage zet, afstand neemt of overdraagt. Onze Business Coaches weten hoe je jouw exit voorbereidt. Overigens houden we jouw exit binnen alle fases in gedachten. Zodat je bedrijf op elk moment verkoopklaar of overdraagbaar is.

Nog even over partnerships

Sommige ondernemers doorlopen hun reis met compagnons, zakenpartners of in samenwerkingsverbanden. Hoewel de reis hetzelfde is, bepaalt de dynamiek tussen de partners het succes en de snelheid ervan. Naast inzicht in wat je te wachten staat, reiken wij partners handvatten aan om de lastige stukken te tackelen. Ook als je elkaar even kwijt lijkt te zijn.

Meer over de Reis van de ondernemer lees je in onze whitepaper ‘Succesvol Groeien’.

Wat levert dit mij als ondernemer op?

Dat is simpel: waardevermeerdering, rust en duidelijkheid. Voor je onderneming, voor jezelf, collega’s en klanten. Op commercieel gebied levert ons groeimodel een hoger rendement en waarde, een heldere strategie en meer productiviteit. Naast een duidelijk plan voor een exit. Voor de cultuur van jouw onderneming betekent het: meer motivatie en plezier, meer tijden waarin rust de overhand heeft en betere communicatie binnen alle geledingen van de onderneming.

 

Onze aanpak

Elke fase en elke beproeving in jouw ondernemerschap heeft zijn eigen kenmerken. Wij brachten die haardscherp in beeld met de methode van de Reis van de ondernemer én ontwikkelden een vaste aanpak om jouw individuele uitdagingen te bedwingen. 

Meer weten over onze aanpak? Klik dan hieronder voor inzicht, overzicht én een aantal concrete voorbeelden van oplossingen voor andere ondernemers.

groeifase bedrijf

Eerst meer lezen?

Ongetwijfeld heb je na het lezen de fases in jouw ondernemerschap herkend en wil je direct weten op welke onderdelen je je moet richten om nu verder te komen. Onze whitepaper over de Reis van de Ondernemer verschaft meer inzicht in de ontwikkeling van jouw organisatie en wanneer belangrijke stagnaties plaatsvinden.

Masterclass Reis van de ondernemer volgen?

Hoe zou het zijn als wij je laten zien hoe je jouw ondernemersreis gefocust kunt doorlopen? Als je de tools hebt om te kunnen anticiperen op veranderingen? Wil jij kortom grip op groei van jouw onderneming? Meld je dan aan voor onze gratis masterclass over de Reis van de ondernemer.

Je kunt niet alles weten

Zou wat zijn, als je alles al zou weten over ondernemen. Dat hoeft ook niet. Wij hebben de info en sturen je deze maar al te graag toe. Kwestie van aanmelden en je ontvangt onze nieuwsbrief. En heb je alsnog een ondernemersvraag waar je niet uitkomt? Daag ons uit, het eerste antwoord plus een kop koffie is van ons!

We zullen niet spammen!