Onze aanpak

Groei gaat in stappen. Het is een reis, zoals we eerder aangaven. Een reis waarin je als ondernemer allerlei uitdagingen tegenkomt. Uitdagingen die je het hoofd moet bieden om verder te kunnen komen in jouw ondernemerschap. Veel daarvan kun je zelf. Sommige vraagstukken zijn complex en hebben impact op jouw bedrijf maar ook op jou als ondernemer. Dat is waar onze ervaren Business Coaches jou bij kunnen helpen.

 

Futureproof ondernemen 

Met onze aanpak kun je vandaag en morgen je organisatie en eigen werkwijze aanpassen maar heb je tevens de tools om dat, indien nodig over vijf jaar weer te doen. Onze beproefde modellen en methoden brengen je van idee naar daadwerkelijk implementeren van een systeem in jouw organisatie. Zo bouw je duurzaam aan een futureproof bedrijf. En blijf je doen waar je goed in bent en blij van wordt: ondernemen.

Van aanpak naar plan

Waar sta jij en wat heb je nodig om de volgende stap te zetten?

Iedere ondernemer en onderneming is uniek, zijn uitdagingen daarmee ook. Wij ontwikkelden een gestructureerde aanpak om individuele oplossingen te vinden voor jouw vraagstukken. Het vertrek is altijd vanuit twee vragen: Waar sta jij in jouw ondernemersreis en wat weerhoudt jou van de volgende groeistap? Wat heb jij nodig om die te kunnen zetten?

Van aanpak naar plan

Wij werken vooral prettig en praktisch, maken het graag inzichtelijk en concreet. Processen worden gestructureerd, (persoonlijke) blokkades weggenomen en groeisystemen duurzaam geïmplementeerd op basis van jouw eigen groeiplan. Juist deze implementatie is datgene waar het bij veel goede ondernemersideeën aan schort; zonder een strakke uitvoering komt jouw plan niet tot z’n recht.

Voorbeelden van onze aanpak?

Hieronder krijg je inzicht in een aantal uitdagingen en onze oplossingen. Staat die van jou er niet bij? Daag ons dan uit om mee te denken, het eerste antwoord is van ons!

De methoden en bijbehorende tools die wij onder andere voor jou inzetten zijn:

  • Business Coaching > Maakt de issues die het realiseren van je groei blokkeren helder. Het vaststellen van jouw ambities zorgt ervoor dat besluiten nemen rondom groei en opbouwen van waarde in je onderneming eenvoudiger wordt.
  • ODC > Dit betreft het testen van jouw eigen talenten en blinde vlekken, eventueel van medewerkers die jou kunnen versterken en/of opvolgers bij verkoop/exit. Een ODC-meting geeft handvatten voor ontwikkeling en aansturing. Dit door een heldere scheiding tussen natuurlijke kracht en aangeleerd – en daarmee kwetsbaar – gedrag.
  • Visie & Intentie sessie > Je intentie is jouw diepste drijfveer, jouw kompas. Je visie is de stip op jouw horizon. Als je visie op je intentie aansluit, vertaal je je passie 1-op-1 door naar de toekomst van je onderneming. En dragen je buikgevoel-besluiten als vanzelfsprekend bij aan het bereiken van je visie. Je werkt dan volledig in je kracht!
  • Competentiematrix > Ons streven is dat een onderneming op elk moment verkoopbaar is. Dit bereik je door een systeem van je bedrijf te maken. De Comptentiematrix maakt duidelijk hoever je daarmee bent. Deze geeft een ondubbelzinnig beeld van de staat van jouw onderneming op circa 25 kritische groeipunten. Het helpt je prioriteiten stellen voor de komende jaren en je bedrijf waardevoller maken; een mooie basis voor jouw Groeiplan.
  • Business Review > Hiermee verwerf je inzicht in de huidige groeifase, inkomenspotentie en waardecomponenten van je onderneming. Er wordt gekeken naar jouw businessmodel en in hoeverre je bezig bent met het bouwen van een waardesysteem.
  • Waardering > Een Blue Suit waardering helpt bij het bepalen van de huidige waarde en toekomstige waardeontwikkeling van jouw onderneming (nulmeting). Inzicht in kosten, winst en omzet brengt je als ondernemer met overnamekandidaten in gesprek over waarde en prijs.
  • Werken in de context > De essentie van het oplossen van problemen ligt niet bij het probleem zelf – de uitkomst – maar bij de oorzaak van het probleem: de context. Als je de oorzaak duidelijk hebt, als je snapt waarom de zaken lopen zoals ze lopen, lossen problemen haast vanzelf op.
  • Ondernemen in kleuren > Heb jij weleens bijgehouden wat jou dagelijks bezighoudt? Als je de to do’s op een rij zet, kom je vast tot een lange lijst. Het is slim om hier overzicht en structuur in aan te brengen. Dan houd je ongetwijfeld tijd over voor ondernemen. Hoe? Lees de uitgebreide toelichting en maak vandaag nog een start!

Ondernemen doe je in kleuren

Wij hebben kleuren gehangen aan jouw to do’s om overzicht te creëren. Wat tegelijkertijd leidt tot concrete waardetoevoeging aan jouw bedrijf omdat je in een oogopslag ziet wat daadwerkelijk aandacht behoeft om te kunnen groeien. Want dat verschilt per fase. Zet het maar eens op een rij binnen de vier categorieën Rood – Blauw – Zwart – Groen, dan zie je meteen waar winst te behalen valt. En rust. Je kunt er vandaag nog mee beginnen!

Infrastructuur

De infrastructuur van jouw organisatie is het bloed van de onderneming. Denk aan administratie, IT, Human Resources, verzekeringen, huisvesting en vervoer. Efficiënte inrichting van deze ‘rode zaken’ maakt dat je (onverwachte) groei, stress en piekmomenten de baas bent.

Geld van vandaag

Dit zijn werkzaamheden die direct geld opbrengen. Denk aan het maken en leveren van jouw producten en diensten, net als de afdelingen marketing en sales. Deze ‘blauwe zaken’ zorgen binnen jouw onderneming kortom voor de huidige omzet.

Geld van morgen

Dit is waar je het als ondernemer allemaal voor doet: het liefst houd je je bezig met de strategie en groei van jouw business. Met de visie en doelen op de lange termijn. Deze ‘zwarte zaken’ stimuleren immers jouw toekomstige omzet.

Cultuur

De omgeving waarin gewerkt wordt, de service en uitstraling van jouw merk, producten, diensten én mensen bepalen de cultuur van jouw bedrijf. Naast omzet en winst zijn deze ‘groene waarden’ van invloed op de waarde(bepaling) van jouw onderneming.

Vraagstuk 1

De volgende stap?

ondernemen

Stuur op groei en waardevermeerdering

Toen je begon als ondernemer, voelde dat goed. Je was superenthousiast! Inmiddels ervaar je obstakels die jouw enthousiasme behoorlijk in de weg staan. En dat is nog maar één van de vele sentimenten en beproevingen, weten wij uit ervaring. Ook dat je die kunt tackelen om lekker in de wedstrijd te blijven en concurrentie het nakijken te geven. Hoe?

Reageren of anticiperen?

Anticiperen op de volgende stap is in de praktijk een lastige. Vooral omdat jij als ondernemer misschien ervaart dat het overall gezien best goed gaat. Hier en daar schuurt het wellicht, maar ingrijpen lijkt nog niet nodig. Dat inzien is vaak de eerste stap. Ondernemers die zover zijn en ons raadplegen voor hulp, helpen we in eerste instantie met inzicht: waar sta jij in jouw ondernemersreis? Oftewel, de stand van zaken en situatie binnen de onderneming, in relatie tot de markt.

De oplossing behelst aanpak van drie gebieden:

  • De visie, strategie en koers van jouw onderneming (focus op zwart)
  • De functionele organisatie (focus op rood)
  • De rol van jou als ondernemer (focus op groen)
  • Infrastructuur
  • Geld van vandaag
  • Geld van morgen
  • Cultuur

Vraagstuk 2

Te druk?

ondernemer

Beleg taken en verantwoordelijkheden waar ze horen

Ervaar je druk en stress in jouw ondernemerschap? Is de geest uit de fles? Als ondernemer vragen dagelijks zo’n 25 bedrijfsonderdelen jouw aandacht. Sales, administratie, personeel, gebouwbeheer… toen je op zolder startte met je bedrijf, was ’s avonds nog drie facturen de deur uitdoen een fluitje van een cent. Inmiddels ben je hard gegroeid, opereer je vanuit een kantoorpand en stuur je een team van medewerkers aan. Processen inrichten en taken en verantwoordelijkheden op de juiste plek neerleggen, is het devies. Hoe? Door te focussen op de rode en de zwarte zaken.

Betrokkenheid dankzij verantwoordelijkheid

Zet de basis van jouw organisatie stevig neer en creëer rust en ruimte voor jouw ondernemerschap door iedereen vol vertrouwen te laten doen waar hij goed in is. Oftewel, richt je processen in en durf te delegeren. Het verloop van processen en inrichten daarvan noemen wij ook wel het bloed van jouw organisatie. Als deze goed (door)stromen en op elkaar zijn afgestemd, hoef je je als eigenaar nauwelijks nog zorgen te maken over de dagelijkse praktijk. Je hebt taken en verantwoordelijkheden daar neergelegd waar ze horen. En, niet onbelangrijk, jouw medewerkers weten waar ze het voor doen omdat je jouw visie intern gedeeld hebt. De stip op de horizon is duidelijk, de koers van jouw bedrijf is uitgezet en iedereen gaat ervoor.

  • Infrastructuur
  • Geld van vandaag
  • Geld van morgen
  • Cultuur

Vraagstuk 3

Onderneming verkopen?

ondernemen

Bepaal de waarde en maak je organisatie verkoopklaar

Denk je er wel eens aan om je onderneming te verkopen? Wil je weten wat de beste strategie is voor een exit? Als ondernemer ben je voornamelijk bezig met de dagelijks praktijk van jouw business, hoe houd je dan focus in de hectiek van het verkoopproces? Realiseer in vijf stappen waardevermeerdering van jouw bedrijf voor een succesvolle exit door:

  • Jouw vertrekpunten te bepalen (focus op zwart) zoals jouw intenties en wensen over de verkoopprijs, de nieuwe koper en de toekomst van het bedrijf.
  • Jouw organisatie onder de loep te nemen (focus op rood en blauw) waardoor je inzicht krijgt in de huidige organisatie: financieel, de marktpositie en het productaanbod, de professionaliteit van de functionele organisatie en aanwezigheid van managementinformatie.
  • De ideale koper te vinden en de verkoop in gang te zetten. Een strategische koper vinden is nog best een kunst. Eenmaal in beeld kan het proces van bieden, onderhandelen en stellen van eisen en voorwaarden van start.
  • De communicatie en overdracht te realiseren (focus op groen) waarbij het informeren van de betrokkenen een cruciale stap vormt. Natuurlijk breng je jouw eigen medewerkers, klanten en leveranciers als eerste op de hoogte.
  • Jouw nieuwe toekomst te bepalen nadat we geproost hebben op de verkoop. Blijf je verbonden aan jouw ‘oude’ organisatie of vertrek je definitief en zetten we nieuwe mogelijkheden op een rij?
Wat kun je van ons verwachten?

Onze Business Coaches beschikken over verschillende expertise, ervaring en tools voor verkoop die afhankelijk van jouw vraag en situatie worden ingezet:

  1. Waarde Indicatie is de indicatieve bepaling van de waarde van jouw organisatie.
  2. Business Review betreft een grondige inventarisatie van jouw huidige organisatie op onderdelen als winstbepalers, teamanalyse, due dilligence en jouw persoonlijke financiële planning.
  3. Waarderingsrapport biedt je binnen een week een uitgebreide waardering op basis van jouw cijfers, prognose en branchegegevens.
  4. Financiële planning geeft je financieel inzicht en rust voor de rest van je leven.
  • Infrastructuur
  • Geld van vandaag
  • Geld van morgen
  • Cultuur

Vraagstuk 4

Samen sterk(er)?

ondernemen partnership

Zeker. Als je elkaar écht (er)kent tenminste.

Het succes of falen van een samenwerking zoals een partnership is afhankelijk van meerdere factoren. Zo kan verschil in visie flink van invloed zijn op de groei en waarde-opbouw van jullie onderneming. En dat zien potentiële investeerders ook. Inzicht in en borging van de vier meest voorkomende voorwaarden voor een succesvol partnership behoedt jullie voor a long and bumpy road want:

  1. Met een heldere en gedeelde intentie staan alle neuzen dezelfde kant op
    Een cruciale basis voor een gezond partnership en dito groei. Jouw intentie is je diepste drijfveer, je passie, je innerlijke kompas. Een heldere, intern gedeelde intentie vormt de leidraad waarmee de complete organisatie haar gedeelde visie kan nastreven en waarmaken.
  2. Inzicht in de drijfveren van partners is het breekijzer voor jullie business
    Drijfveren worden bepaald door het karakter van partners en de huidige persoonlijke situatie en komen meestal naar boven vóór of tijdens ingrijpende gebeurtenissen. Drijfveren op elkaar afstemmen is dan ook het devies.
  3. De (verschillende) persoonlijke risicoprofielen kunnen strijd teweeg brengen
    Net als harde factoren zoals omzet, structuur en marketing, grijpen de zogenaamde zachte factoren op elkaar in. Denk aan verschillen in communicatiestijlen en talenten versus blinde vlekken. Om inzicht te krijgen in elkaars handelen, is een test die de verschillende risicoprofielen in kaart brengt een waardevolle investering.
  4. Specifieke talenten van partners kunnen gericht ingezet worden
    Het kan slim zijn om in specifieke situaties de zakenpartner met het daarvoor benodigde talent naar voren te schuiven. Inzicht daarbij in type ondernemers zorgt voor strategische inzet van jullie talenten. Wie is de archetypische ondernemer en wie leider, manager of de inhoudelijke ondernemer?

Hoe blijft jullie partnership toekomstbestendig?
Een partnership is als een huwelijk en aan veranderingen onderhevig. Ook hierin moet je rekening houden met elkaars individuele behoeften en talenten. En werken aan de relatie door in gesprek blijven. De behoeften van zakenpartners zijn context- en tijdsgebonden waardoor ze naarmate de jaren verstrijken, veranderen. Het is daarbij een valkuil om als zakenpartners die samen een onderneming zijn gestart, ervan uit te gaan dat de rolverdeling continu gelijk moet blijven. Deze typisch Hollandse poldermentaliteit komt een onderneming niet altijd ten goede. Het kan gezonde groei zelfs afremmen. De inzet van persoonlijke talenten op het juiste moment laat jullie partnership groeien.

 

  • Infrastructuur
  • Geld van vandaag
  • Geld van morgen
  • Cultuur

We hebben verschillende blogs en whitepapers geschreven over bovenstaande onderwerpen.

Waardevolle inzichten, tips en tricks die jou als ondernemer of Business Coach helpen met de groei van je onderneming.

Je kunt niet alles weten

Zou wat zijn, als je alles al zou weten over ondernemen. Dat hoeft ook niet. Wij hebben de info en sturen je deze maar al te graag toe. Kwestie van aanmelden en je ontvangt onze nieuwsbrief. En heb je alsnog een ondernemersvraag waar je niet uitkomt? Daag ons uit, het eerste antwoord plus een kop koffie is van ons!

We zullen niet spammen!