27 maart 2020

Door Frans Glazener

Waardeopbouw in tijden
van crisis? Het kan!

Waardeopbouw in tijden van crisis? Het kan!

In 5 stappen van survival naar succesvol groeien

Daar zit je dan als ondernemer. Waar je twee weken geleden nog volop bezig was met groei, zit je ineens in survivalmode. De vooruitzichten zijn onzeker en je zou geen ondernemer zijn als je je niet liever op de toekomst richt in plaats van dat je kijkt wat er vandaag te redden valt.

Kun jij de opleving straks weer aan?
Toch is het goed om juist deze tijd te benutten om, naast de dagelijkse hectiek en actie, in de backoffice zaken op orde te krijgen. Zodat je de opleving die straks ongetwijfeld komt, aankunt. Ondernemers die klaar zijn voor de volgende groeifase zijn de meest succesvolle ondernemers. En degenen die de maximale bedrijfswaarde weten te behouden.

Hoe krijg je jouw ‘achterkant’ op orde?
GrowthFactory helpt je in 5 stappen naar een bestendige toekomst: 

1. Elke ondernemer die onze masterclass de Reis van de Ondernemer heeft gevolgd, weet dat wij onderscheid maken in Rode, Blauwe en Zwarte taken binnen jouw organisatie. Zwart behelst Strategie, Blauw jouw omzet en Rode taken de backoffice, infrastructuur, financiën, HR etc. De juiste balans vinden tussen deze taken, is juist nu cruciaal.

2. Jouw Zwarte taken: De normale reactie van ondernemers is, om in tijden van crisis Zwarte taken links te laten liggen en vooral Blauw en (in mindere mate) Rood te doen. In eerste instantie heel begrijpelijk, maar juíst in tijden van een crisis is het belangrijk om stil te staan bij jouw toekomstscenario’s. Op basis daarvan kan je je bedrijf opnieuw inrichten. Gewoon snijden in de kosten zonder plan, is als ‘in het wilde weg schieten’. Dan moet je in betere tijden opnieuw zonder plan (weer) aan de slag. Juist die ondernemers die nú de tijd nemen voor gedegen planvorming zijn de ondernemers die in staat zijn om te innoveren en nieuwe niches aan te boren.

3. Jouw Rode taken: Meestal zijn dit de taken die blijven liggen als je lekker aan het groeien bent. Maar die groei zit er voor de meeste ondernemers helaas niet in de komende maanden. Gebruik deze tijd dus om je backoffice en infrastructuur op orde te brengen. Ook weer niet té veel tijd aan besteden natuurlijk, want anders genereer je geen omzet. Zorg er in ieder geval voor dat je Lean and mean uit deze crisis komt. Als je dit pas aanpakt als de markt weer aantrekt, ben je te laat.

4. Jouw Blauwe werkzaamheden: Tegelijkertijd kun je je met een innovatieve houding op de blauwe onderdelen richten; ga op zoek naar nieuwe producten en kanalen, natuurlijk wel op basis van een duidelijke strategie.

5. In deze tijd van thuiswerken wordt ook duidelijk in hoeverre je een prettige cultuur hebt gebouwd. Een cultuur die gestoeld is op controle bijvoorbeeld, zal nu problemen opleveren. Je kunt je medewerkers immers niet meer direct controleren op aanwezigheid of output. Een slimme ondernemer werkt dan ook op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid. Een onderneming waarin iedereen duidelijk weet wat zijn verantwoordelijkheid is, zal in alle omstandigheden kunnen functioneren. En het is juist dat vertrouwen dat ervoor zorgt dat medewerkers zich nóg meer onderdeel voelen van (de cultuur van) het bedrijf. Daardoor zullen ze zich extra inzetten om ook deze barre tijden door te komen; zij zijn jouw belangrijkste ambassadeurs!

Kortom, de juiste mensen op de juiste plek
Nú gestructureerd werken aan een stevige basis en platform, zorgt voor groei als de economie straks weer aantrekt. Je bereikt het met de juiste mensen, met de juiste vaardigheden, die de juiste dingen doen op het juiste moment. Er zijn nu ongetwijfeld branden die geblust moeten worden, maar als je zo maar, in het wilde weg reageert, gooi je misschien juist ongewild meer olie op het vuur.

Denk je nu: hier wil ik meer van weten? Download dan hier onze whitepaper over Succesvol groeien

Namens team GrowthFactory wens ik je veel succes, kracht en positieve energie in deze moeilijke en onzekere tijd. 

Frans Glazener is Groeipartner bij GrowthFactory. Ondernemers zélf laten inzien waar de oorzaak van problemen ligt en hoe ze die kunnen wegnemen, is zijn missie.
Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren?

Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren?

19 augustus 2020 Door Robert Schulze Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren? Productiviteit of: hoe scheid je het kaf van het koren?   Hoe kan het aanbrengen van structuur jouw productiviteit verhogen? Wij geven enkele slimme tips die helpen om...

Hoe hou jij grip op jouw groei?

Hoe hou jij grip op jouw groei?

30 juli 2020 Door Frans Glazener Hoe hou jij grip op jouw groei?Hoe hou jij grip op jouw groei?   Ondernemen is complex. Elke dag wordt veel van je verwacht. Je wordt geconfronteerd met een hoop zaken. Hoe effectief is het als hoogte- en dieptepunten jou als...

Geen blog of nieuwsbericht meer missen?

Laat je gegevens achter en we sturen je regelmatig nieuws waar jij als ondernemer of Business Coach je voordeel mee kan doen.

We zullen niet spammen!