27 maart 2020

Door Frans Glazener

Waardeopbouw in tijden
van crisis? Het kan!

Waardeopbouw in tijden van crisis? Het kan!

In 5 stappen van survival naar succesvol groeien

Daar zit je dan als ondernemer. Waar je twee weken geleden nog volop bezig was met groei, zit je ineens in survivalmode. De vooruitzichten zijn onzeker en je zou geen ondernemer zijn als je je niet liever op de toekomst richt in plaats van dat je kijkt wat er vandaag te redden valt.

Kun jij de opleving straks weer aan?
Toch is het goed om juist deze tijd te benutten om, naast de dagelijkse hectiek en actie, in de backoffice zaken op orde te krijgen. Zodat je de opleving die straks ongetwijfeld komt, aankunt. Ondernemers die klaar zijn voor de volgende groeifase zijn de meest succesvolle ondernemers. En degenen die de maximale bedrijfswaarde weten te behouden.

Hoe krijg je jouw ‘achterkant’ op orde?
GrowthFactory helpt je in 5 stappen naar een bestendige toekomst: 

1. Elke ondernemer die onze masterclass de Reis van de Ondernemer heeft gevolgd, weet dat wij onderscheid maken in Rode, Blauwe en Zwarte taken binnen jouw organisatie. Zwart behelst Strategie, Blauw jouw omzet en Rode taken de backoffice, infrastructuur, financiën, HR etc. De juiste balans vinden tussen deze taken, is juist nu cruciaal.

2. Jouw Zwarte taken: De normale reactie van ondernemers is, om in tijden van crisis Zwarte taken links te laten liggen en vooral Blauw en (in mindere mate) Rood te doen. In eerste instantie heel begrijpelijk, maar juíst in tijden van een crisis is het belangrijk om stil te staan bij jouw toekomstscenario’s. Op basis daarvan kan je je bedrijf opnieuw inrichten. Gewoon snijden in de kosten zonder plan, is als ‘in het wilde weg schieten’. Dan moet je in betere tijden opnieuw zonder plan (weer) aan de slag. Juist die ondernemers die nú de tijd nemen voor gedegen planvorming zijn de ondernemers die in staat zijn om te innoveren en nieuwe niches aan te boren.

3. Jouw Rode taken: Meestal zijn dit de taken die blijven liggen als je lekker aan het groeien bent. Maar die groei zit er voor de meeste ondernemers helaas niet in de komende maanden. Gebruik deze tijd dus om je backoffice en infrastructuur op orde te brengen. Ook weer niet té veel tijd aan besteden natuurlijk, want anders genereer je geen omzet. Zorg er in ieder geval voor dat je Lean and mean uit deze crisis komt. Als je dit pas aanpakt als de markt weer aantrekt, ben je te laat.

4. Jouw Blauwe werkzaamheden: Tegelijkertijd kun je je met een innovatieve houding op de blauwe onderdelen richten; ga op zoek naar nieuwe producten en kanalen, natuurlijk wel op basis van een duidelijke strategie.

5. In deze tijd van thuiswerken wordt ook duidelijk in hoeverre je een prettige cultuur hebt gebouwd. Een cultuur die gestoeld is op controle bijvoorbeeld, zal nu problemen opleveren. Je kunt je medewerkers immers niet meer direct controleren op aanwezigheid of output. Een slimme ondernemer werkt dan ook op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid. Een onderneming waarin iedereen duidelijk weet wat zijn verantwoordelijkheid is, zal in alle omstandigheden kunnen functioneren. En het is juist dat vertrouwen dat ervoor zorgt dat medewerkers zich nóg meer onderdeel voelen van (de cultuur van) het bedrijf. Daardoor zullen ze zich extra inzetten om ook deze barre tijden door te komen; zij zijn jouw belangrijkste ambassadeurs!

Kortom, de juiste mensen op de juiste plek
Nú gestructureerd werken aan een stevige basis en platform, zorgt voor groei als de economie straks weer aantrekt. Je bereikt het met de juiste mensen, met de juiste vaardigheden, die de juiste dingen doen op het juiste moment. Er zijn nu ongetwijfeld branden die geblust moeten worden, maar als je zo maar, in het wilde weg reageert, gooi je misschien juist ongewild meer olie op het vuur.

Denk je nu: hier wil ik meer van weten? Download dan hier onze whitepaper over Succesvol groeien

Namens team GrowthFactory wens ik je veel succes, kracht en positieve energie in deze moeilijke en onzekere tijd. 

Frans Glazener is Groeipartner bij GrowthFactory. Ondernemers zélf laten inzien waar de oorzaak van problemen ligt en hoe ze die kunnen wegnemen, is zijn missie.
Karins Kijk op… Loslaten

Karins Kijk op… Loslaten

7 januari 2021 Karins Kijk op... Loslaten Door Karin Verhagen   “M’n onderneming draait en dit is wat ik altijd wilde maar… nu weet ik het even niet meer.” Diepe zucht. Tegenover me zit een gedreven en onrustig man. Iemand die zijn bedrijf de afgelopen 10 jaar...

Roos van Harderwijk in de podcast van Business Open

Roos van Harderwijk in de podcast van Business Open

19 januari 2021 Door Roos van Harderwijk Roos van Harderwijk in de podcast van Business Open Beluister nu de podcast van Roos van Harderwijk Een podcastaflevering over jouw groeireis als ondernemer en hoe je kunt anticiperen op tegenslagen én successen; ondernemen is...

Karins Kijk Op… 2020 en 2021

Karins Kijk Op… 2020 en 2021

22 december 2020 Karins Kijk op... 2020 en 2021Door Karin Verhagen  “Op 10 maart 2020 zat ik met een ondernemer uit de hospitality en evenementenindustrie in de A’DAM toren. We genoten van het uitzicht en bespraken zijn toekomstplannen: met 200 mensen op de...

Op de hoogte blijven?

Op onze site en social media posten wij regelmatig artikelen, blogs en nieuws over ondernemen. Onze klanten laten we daar ook graag aan het woord. Wil je daarnaast onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in, dan ontvang je 'm maandelijks in je mailbox.

En heb je alsnog een ondernemersvraag waar je niet uitkomt? Daag ons uit, het eerste antwoord plus een kop koffie is van ons!

Ja, ik wil ook meer groeitips!