26 augustus 2019

Door Karin Verhagen

Leg verantwoordelijkheden
waar ze horen

Een eigenaar draait 1,5 miljoen omzet met tien medewerkers

Hij levert een technisch product voor particulieren en bedrijven. Verkoop daarvan vereist technische kennis, net als voor installatie en het oplossen van problemen

De onderneming heeft vijf monteurs in dienst maar uiteindelijk vindt de ondernemer zichzelf de beste. In alles. Namelijk ook in administratie en mails beantwoorden. Dat blijft hij dus op zich nemen. Ondertussen heeft hij een kort lontje, slaapt hij niet en bemoeit hij zich op kantoor overal mee. Terwijl z’n team hecht is en prima draait. De teamleden vermoeden dat hij doodmoe is. En zien hem liever gaan dan komen. 

Als we bij de ondernemer een talententest afnemen blijkt inderdaad dat hij het beste uit de verf komt als hij buiten de deur is bij klanten. Advies en verkoop zijn nu eenmaal zijn sterkste kanten. En niet het leiden van de onderneming. Maar loslaten van kantoorwerkzaamheden, blijkt niet eenvoudig voor hem.
Interviews met zijn team vervolgens geven een beeld van wat volgens de medewerkers het beste is voor het bedrijf en hun baas. Uit die informatie filteren we hoe de organisatie beter kan en volgen functieprofielen per (nieuwe) rol. Op hoofdlijnen ontstaat een plan met acties voor de korte en lange termijn. Hoe de ondernemer verder wilt, is daarbij van belang. Stelt hij een bedrijfsleider aan? Wellicht een partner? Of volgt op termijn verkoop van de onderneming? Welke keuze ook, wij bieden een gedegen plan inclusief begeleiding om koers te houden. Niet in de laatste plaats omdat zijn team deze keer écht verandering verlangt. En de ondernemer? Die is inmiddels overtuigd en er klaar voor!

Meer weten over meer rust en structuur? Deze gratis whitepaper zal je verder helpen.

Karin Verhagen is founding partner van GrowthFactory. Ze vindt het mooi om ondernemers in hun kracht te zetten en te helpen bij uitdagende vraagstukken.

Karins Kijk Op… 2020 en 2021

Karins Kijk Op… 2020 en 2021

22 december 2020 Karins Kijk op... 2020 en 2021Door Karin Verhagen  “Op 10 maart 2020 zat ik met een ondernemer uit de hospitality en evenementenindustrie in de A’DAM toren. We genoten van het uitzicht en bespraken zijn toekomstplannen: met 200 mensen op de...

Wat is jouw waarde als ondernemer?

Wat is jouw waarde als ondernemer?

23 oktober 2020 Door Karin Verhagen Wat is jouw waarde als ondernemer?Wat is jouw waarde als ondernemer en hoe vergroot je deze? GrowthFactory zorgt dat ondernemers bewuster omgaan met datgene wat voor hen waardevol is,’ vertelt Karin Verhagen. ‘Wij kijken naar de...