22 december 2020

Karins Kijk op… 
2020 en 2021

Door Karin Verhagen

 

“Op 10 maart 2020 zat ik met een ondernemer uit de hospitality en evenementenindustrie in de A’DAM toren. We genoten van het uitzicht en bespraken zijn toekomstplannen: met 200 mensen op de loonlijst en groeiende, waren ze de rest van het jaar uitverkocht. Nieuwe vergezichten waren dus welkom. Na een inspirerend gesprek rondden we af met actiepunten voor het vervolg. Hij sloot ons gesprek af met de zin: “Alleen even kijken wat dat virus nog gaat doen de komende weken”. 

Dat was een paar dagen voor de eerste lockdown. En de laatste keer dat ik hem live heb gezien.”

2020 BEZIEN
De afgelopen maanden spraken en spreken wij vanuit GrowthFactory veel ondernemers. Hoe het ze afgelopen jaar is vergaan, wisselt sterk. Dit had en heeft te maken met:

  1. De markt waarin jij je als ondernemer begeeft
    Horeca en cultuur hebben het overduidelijk zwaar te verduren. Net als, niet te vergeten, alle toeleveranciers. Denk aan toeleveranciers van evenementen en congressen zoals meubels, food & beverage en catering. Het is een veldslag en het einde is helaas nog niet in zicht.
    Daarnaast waren er klanten die het werk dankzij Corona juist niet aan konden. Zoals leveranciers van elektrische fietsen, online marketingbedrijven, ICT-bedrijven met reserveringsapps en accountants.
  2. De fase waarin je bedrijf zich bevond op het moment van de lockdown
    Van het statement in de media dat ‘alleen gezonde bedrijven het zouden halen’ – lees: opgeruimd staat netjes – gingen onze nekharen overeind staan. Alsof alle rotte appels uit de boom zouden worden geschud, terwijl je als starter met een goed idee of in scale-up fase nog geen reserves hébt kunnen bouwen. Gewoon nog te weinig vlees op de botten hebt om deze crisis überhaupt te overleven. Meer hierover bij punt 3.
  3. Timing
    Bedrijven die er prima voor stonden maar net een grote investering hadden gedaan, kwamen in zwaar weer. Zoals die ondernemer die net veel geld had geïnvesteerd in de volgende groeifase met de aanschaf van windturbines. Of een klant die miljoenen investeerde in ICT om meer klanten op zijn netwerk en app aan te kunnen. Klanten die vervolgens niet kwamen…
    Daartegenover stonden hele blije ondernemers, die net hun horecazaak of mediabedrijf hadden verkocht. Maar ook een aantal dat op punt van verkoop stond, mentaal al afscheid hadden genomen en deze knop weer moesten terugdraaien omdat de verkoop werd uitgesteld of afgesteld.
  4. Samenwerkingsverbanden
    Het is een gegeven dat tijdens Corona samenwerkingsverbanden zwaar onder druk zijn komen te staan. Net als binnen privérelaties drukt een crisis op de zwakke plekken in een partnership, team of samenwerkingsverband. Het is lastig om onder druk, zonder hulp de persoonlijke belangen te overstijgen. Wij bemerkten dan ook een stijging in het aantal samenwerkingen dat onze hulp heeft ingeroepen.
  5. Mind-set en veerkracht
    Ondernemers zijn van nature vechters en geven niet snel op. Opgeven is ook geen optie, anders kom je niet succesvol door de startup-fase heen. Deze mentaliteit hielp enkele ondernemers vanuit kansloze posities terugvechten. Zoals een partij die net een app had gelanceerd voor eventmanagement en communicatie met eindgebruikers tijdens events. De eigenaar heeft dit met veel creativiteit weten om te buigen naar een slimme menigte-monitor; een app die de aanwezigheid van mensen monitort en een overschrijding vervolgens via de telefoon meldt.
    Maar we zagen ook ondernemers die de situatie niet konden overzien en verlamden. Die deze klap er zakelijk en mentaal niet bij konden hebben.

VOORUITBLIK 2021
2020 ging hoopvol van start. Het jaar zou leiden tot een nieuwe structuur. We zouden eindelijk het klimaat gaan redden en minder consumeren. Intussen zijn we een illusie armer: er is bijna geen ijs meer op de Noordpool, de Amazone bereikt hoogste niveau van ontbossing en afgelopen maand sloten winkels eerder hun deuren vanwege mensenmassa’s op Black Friday.

En toch…
…toch verandert er iets. Het gaat langzaam maar hoe je het went of keert: er is beweging. Een aantal bedrijven en toeleveranciers zal helaas nog omvallen door genoemd domino-effect. En ontslagen medewerkers bij grote en kleine bedrijven zullen als consument minder te besteden hebben.

Je kunt je op een aantal manier voorbereiden:

VIJF AANDACHTSPUNTEN VOOR GROEI EN ONTWIKKELING IN 2021

  1. Inventiviteit is een vereiste om jezelf sterk(er) op de kaart te (blijven) zetten.
  2. Investeren in de ontwikkeling van je onderneming voelt nu misschien onlogisch, maar uit onderzoek is gebleken dat de bedrijven die dit durven, het beste uit deze tijd komen.
  3. Een bedrijf runnen zonder bij te dragen aan een beter klimaat was al not done, maar is nu een keiharde eis.
  4. De digitalisering zal verder toenemen. MKB-Nederland heeft een behoorlijke inhaalslag te maken als het om innovatie en ICT gaat.
  5. Je onderscheiden van je concurrenten en zorgen dat je vindbaar bent, is inmiddels van levensbelang.

ONS DEVIES
Nu voorbereiden en anticiperen waar kan. Wij raden onze klanten ieder jaar aan om in december/januari vooruit te kijken en je plannen waar nodig aan te passen. Mocht dat er bij jou wel eens bij inschieten… dit is het jaar dat erbij inschieten geen optie is. Wat is jouw plan? Jouw visie? Jouw wens?

Bij GrowthFactory slikken wij in ieder geval ons eigen medicijn. Ook wij hebben opnieuw gekeken naar onze visie, ons businessmodel, onze klanten en hier vervolgens onze plannen op aangepast. We hebben afscheid genomen van een paar idealistische ideeën en oude stokpaardjes. En nieuwe zienswijzen omarmd.

Ondernemen is vooral vooruitkijken, maar dat kan niet zonder terug te kijken en te leren van het verleden.

Namen het hele team van GrowthFactory wens ik jullie een mooi, innovatief en inspirerend 2021. Be brave!

Karin Verhagen is Executive|Business Coach, Verander Strateeg en Founding Partner bij GrowthFactory. Eigenaren in hun kracht zetten én houden dankzij waardegedreven ondernemerschap, geeft ook haar een zinvolle boost. Wil je sparren over je partnership of samenwerking? Met of zonder partner? Neem dan contact op met karin@growthfactory.nl

Karins Kijk op… Loslaten

Karins Kijk op… Loslaten

7 januari 2021 Karins Kijk op... Loslaten Door Karin Verhagen   “M’n onderneming draait en dit is wat ik altijd wilde maar… nu weet ik het even niet meer.” Diepe zucht. Tegenover me zit een gedreven en onrustig man. Iemand die zijn bedrijf de afgelopen 10 jaar...

Roos van Harderwijk in de podcast van Business Open

Roos van Harderwijk in de podcast van Business Open

19 januari 2021 Door Roos van Harderwijk Roos van Harderwijk in de podcast van Business Open Beluister nu de podcast van Roos van Harderwijk Een podcastaflevering over jouw groeireis als ondernemer en hoe je kunt anticiperen op tegenslagen én successen; ondernemen is...

Wat is jouw waarde als ondernemer?

Wat is jouw waarde als ondernemer?

23 oktober 2020 Door Karin Verhagen Wat is jouw waarde als ondernemer?Wat is jouw waarde als ondernemer en hoe vergroot je deze? GrowthFactory zorgt dat ondernemers bewuster omgaan met datgene wat voor hen waardevol is,’ vertelt Karin Verhagen. ‘Wij kijken naar de...

Op de hoogte blijven?

Op onze site en social media posten wij regelmatig artikelen, blogs en nieuws over ondernemen. Onze klanten laten we daar ook graag aan het woord. Wil je daarnaast onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in, dan ontvang je 'm maandelijks in je mailbox.

En heb je alsnog een ondernemersvraag waar je niet uitkomt? Daag ons uit, het eerste antwoord plus een kop koffie is van ons!

Ja, ik wil ook meer groeitips!