22 januari 2020

Door Karin Verhagen

In 5 stappen een
sterk team bouwen

In 5 stappen een sterk team bouwen


Wanneer jouw organisatie begint te groeien, is het belangrijk om de juiste medewerkers aan te nemen. Dat blijkt vaak lastiger dan gedacht. Daarbij komt: hoe belangrijker de positie die ingevuld moet worden, des te lastiger het is. Het invullen van een cruciale rol voor je omzet (denk aan een planner, verkoper of operations manager) of een kostbare functie zoals partner of directeur kan slecht uitpakken. Verkeerde keuzes kosten tijd en geld én leveren een hoop frustratie op. Waar moet je als ondernemer op letten tijdens de selectie? Wij zetten op een rij hoe je in 5 stappen een sterk team bouwt:

 

1. Definieer een duidelijk profiel
Voor ondernemers die vanaf dag één hun eigen zaakjes regelen, is het soms lastig om taken aan iemand anders over te laten. Aan wie kan je jouw werkzaamheden toevertrouwen? En welke werkzaamheden zijn dat? De zoektocht naar een geschikte kandidaat begint bij het opstellen van een duidelijke functieomschrijving. Let daarbij op dat je vooral aanvulling zoekt op jouw talenten. Pas dan krijg je een solide bedrijfsvoering en kun jij zaken loslaten waar je weinig energie van krijgt.

2. Stem af met jouw organisatiecultuur
Het is belangrijk om een medewerker te kiezen die niet alleen de juiste werkervaring in zijn CV heeft staan, maar ook binnen de bedrijfscultuur past. Zoek je bijvoorbeeld een rechterhand? Vraag je dan af welk DNA deze nieuwe medewerker moet bezitten om met jou te kunnen samenwerken. En wat voor een type persoonlijkheid de organisatie op die plek nodig heeft.

3. Vizier op korte of lange termijn?
Richt je niet alleen op de korte maar ook op de lange termijn. Welke taken kan een nieuwe medewerker direct overnemen en welke pas later? Kijk ook naar de algemene toekomstplannen van de onderneming en bedenk welke kennis en kunde nodig zijn om verder te komen.

4. Wie doet de gesprekken?
Zelf sollicitatiegesprekken voeren, is een lastige opgave. Het is nagenoeg onmogelijk om werkelijk objectief te blijven en de beste kandidaat te kiezen. Schakel daarom een trusted advisor of een externe partij in die met een kritische blik (mee) kijkt naar hetgeen je écht nodig hebt.

5. Test de talenten en drijfveren
Het sollicitatiegesprek wordt – naast het Curriculum Vitae – vaak gezien als belangrijke graadmeter. Het gevaar is echter dat je op basis van de klik iemand kiest, die vervolgens te veel op jou lijkt. Daarnaast kennen weinig mensen hun eigen talenten, en waar ze niet echt goed in zijn. Een test zoals het Odin Development Compass (ODC) geeft snel inzicht in natuurlijke talenten en onbewuste drijfveren. Zo’n test vormt een objectieve aanvulling op een sollicitatiegesprek en is daarom zeker aan te raden.

Stem verwachtingen af tijdens inwerkperiode
Een sollicitatieprocedure kost de nodige tijd en energie. Wanneer je de juiste medewerker hebt gevonden is het minstens zo belangrijk om de tijd te nemen om deze persoon goed in te werken. Verken daarom ook in deze fase actief welke behoeften en verwachtingen een nieuwe medewerker heeft.

Investeren in de procedure zorgt voor duurzame groei
We horen regelmatig van ondernemers dat ze voorzichtig zijn met het aannemen van sleutelfiguren, zeker nadat het een keer verkeerd is gegaan. Hiermee rem je niet alleen de groei af, maar kom je zelf ook niet toe aan rust en tijd om aan je bedrijf te werken in plaats van erin. Investeer zowel tijd als geld in deze stap, want goedkoop is duurkoop. De juiste aandacht zorgt ervoor dat jouw onderneming duurzaam kan blijven groeien.

Meer weten of hulp nodig?
Heb jij moeite met het vinden van de juiste medewerkers? Of wil je weten wat jouw talenten zijn en waar je dus aanvulling zoekt? Wij helpen je graag met jouw zoektocht en richten ons daarbij op de duurzame groei van jouw onderneming. Zodat jij je kunt bezighouden met waar jij het beste in bent en het liefste doet: ondernemen.

 

 

Karin Verhagen is Founding Partner van GrowthFactory. Ze vindt het mooi om ondernemers in hun kracht te zetten en te houden.

Karins Kijk Op… 2020 en 2021

Karins Kijk Op… 2020 en 2021

22 december 2020 Karins Kijk op... 2020 en 2021Door Karin Verhagen  “Op 10 maart 2020 zat ik met een ondernemer uit de hospitality en evenementenindustrie in de A’DAM toren. We genoten van het uitzicht en bespraken zijn toekomstplannen: met 200 mensen op de...

Wat is jouw waarde als ondernemer?

Wat is jouw waarde als ondernemer?

23 oktober 2020 Door Karin Verhagen Wat is jouw waarde als ondernemer?Wat is jouw waarde als ondernemer en hoe vergroot je deze? GrowthFactory zorgt dat ondernemers bewuster omgaan met datgene wat voor hen waardevol is,’ vertelt Karin Verhagen. ‘Wij kijken naar de...

Geen blog of nieuwsbericht meer missen?

Laat je gegevens achter en we sturen je regelmatig nieuws waar jij als ondernemer of Business Coach je voordeel mee kunt doen.

We zullen niet spammen!