19 augustus 2019

Door Karin Verhagen

Fut eruit of futureproof?

Twee zakenpartners zitten in een markt die na jaren van stabiliteit snel verandert

Hun omzet is 18 miljoen en ondanks de druk op de markt willen ze verdubbelen in omzet om de toekomst van het bedrijf zeker te stellen

Dit vraagt om creativiteit, innovatie en vooral ook om tijd. Maar dat lukt niet. Ze worden steeds de operatie ingezogen. Zij halen nog altijd zelf de grootste klanten binnen, de operatie is ingewikkeld en er gaan veel zaken mis. Bovendien vinden ze het eigenlijk best lekker, dat ze belangrijk zijn voor hun medewerkers.

Op ons advies nemen ze een Managing Director aan. Een Managing Director (MD) die instapt in een organisatie waar men gewend was aan directe aansturing door de eigenaren. Binnen de kortste keren wordt ook de MD volledig in de operatie gezogen. Hij gaat er al snel steeds vermoeider uitzien. De eigenaren mopperen op hem en hij moppert op hen. En ondertussen draait de organisatie muurvast. Grote veranderprojecten worden opgestart want innovaties moeten van de grond komen, en wel nu. De druk op de medewerkers is ondraaglijk. Iedere persoon op vakantie of met ziekteverlof zorgt voor stijgende werkdruk. Klanten beginnen te klagen en trouwe medewerkers oriënteren zich op nieuwe banen. Wanneer de moeder van de Managing Director vervolgens onverwachts overlijdt, gaat het bijna mis.

Dat vraagt om een autonoom team binnen de organisatie. We richten de organisatie efficiënter in. Verdelen werkzaamheden en verantwoordelijkheden opnieuw, zoeken naar verborgen talent in de organisatie en begeleiden directie, MD en MT om de veranderingen en nieuwe innovaties effectief te laten landen. De strategisch innovatieve projecten monitoren we daarbij op risico’s en voortgang. Tevens professionaliseren we de organisatie en de mensen. En dat met twee dagen begeleiding per maand.

Ondertussen werken de eigenaren in alle rust en focus aan het futureproofmaken van hun bedrijf. Wat wil vervolgens het lot: ze springen in de markt in het oog. Een grote internationale partij doet een bod. En intussen groeit de onderneming.

Natuurlijk, het was geen makkelijke weg. Vertrouwen in medewerkers komt immers te voet en gaat te paard. Maar na drie jaar van ups en downs, volharding en kleine successen zijn de blokkades overwonnen en groeit de onderneming verder. Ook internationaal. En de zakenpartners? Die zijn zo trots als een pauw.

Meer weten? Deze gratis whitepaper over meer rust en structuur zal je verder helpen.

 

Karin Verhagen is founding partner van GrowthFactory. Ze vindt het mooi om ondernemers in hun kracht te zetten en te helpen bij uitdagende vraagstukken.

Welke stap neem jij nu met je onderneming?

Welke stap neem jij nu met je onderneming?

7 april 2020 Door Karin Verhagen   Welke stap neem jij nu met je onderneming?Welke stap neem jij nu met je onderneming? Waarom vasthouden aan jouw waarden cruciaal is in de huidige crisisHet zijn onzekere tijden, waarin hectiek en zorgen overheersen. Voor ondernemers...

Waardeopbouw in tijden van crisis? Het kan!

Waardeopbouw in tijden van crisis? Het kan!

27 maart 2020 Door Frans Glazener Waardeopbouw in tijden van crisis? Het kan! Waardeopbouw in tijden van crisis? Het kan! In 5 stappen van survival naar succesvol groeien Daar zit je dan als ondernemer. Waar je twee weken geleden nog volop bezig was met groei, zit je...

In 5 stappen een sterk team bouwen

In 5 stappen een sterk team bouwen

22 januari 2020 Door Karin Verhagen In 5 stappen een sterk team bouwenIn 5 stappen een sterk team bouwenWanneer jouw organisatie begint te groeien, is het belangrijk om de juiste medewerkers aan te nemen. Dat blijkt vaak lastiger dan gedacht. Daarbij komt: hoe...