19 augustus 2019

Door Karin Verhagen

Fut eruit of futureproof?

Twee zakenpartners zitten in een markt die na jaren van stabiliteit snel verandert

Hun omzet is 18 miljoen en ondanks de druk op de markt willen ze verdubbelen in omzet om de toekomst van het bedrijf zeker te stellen

Dit vraagt om creativiteit, innovatie en vooral ook om tijd. Maar dat lukt niet. Ze worden steeds de operatie ingezogen. Zij halen nog altijd zelf de grootste klanten binnen, de operatie is ingewikkeld en er gaan veel zaken mis. Bovendien vinden ze het eigenlijk best lekker, dat ze belangrijk zijn voor hun medewerkers.

Op ons advies nemen ze een Managing Director aan. Een Managing Director (MD) die instapt in een organisatie waar men gewend was aan directe aansturing door de eigenaren. Binnen de kortste keren wordt ook de MD volledig in de operatie gezogen. Hij gaat er al snel steeds vermoeider uitzien. De eigenaren mopperen op hem en hij moppert op hen. En ondertussen draait de organisatie muurvast. Grote veranderprojecten worden opgestart want innovaties moeten van de grond komen, en wel nu. De druk op de medewerkers is ondraaglijk. Iedere persoon op vakantie of met ziekteverlof zorgt voor stijgende werkdruk. Klanten beginnen te klagen en trouwe medewerkers oriënteren zich op nieuwe banen. Wanneer de moeder van de Managing Director vervolgens onverwachts overlijdt, gaat het bijna mis.

Dat vraagt om een autonoom team binnen de organisatie. We richten de organisatie efficiënter in. Verdelen werkzaamheden en verantwoordelijkheden opnieuw, zoeken naar verborgen talent in de organisatie en begeleiden directie, MD en MT om de veranderingen en nieuwe innovaties effectief te laten landen. De strategisch innovatieve projecten monitoren we daarbij op risico’s en voortgang. Tevens professionaliseren we de organisatie en de mensen. En dat met twee dagen begeleiding per maand.

Ondertussen werken de eigenaren in alle rust en focus aan het futureproofmaken van hun bedrijf. Wat wil vervolgens het lot: ze springen in de markt in het oog. Een grote internationale partij doet een bod. En intussen groeit de onderneming.

Natuurlijk, het was geen makkelijke weg. Vertrouwen in medewerkers komt immers te voet en gaat te paard. Maar na drie jaar van ups en downs, volharding en kleine successen zijn de blokkades overwonnen en groeit de onderneming verder. Ook internationaal. En de zakenpartners? Die zijn zo trots als een pauw.

Meer weten? Deze gratis whitepaper over meer rust en structuur zal je verder helpen.

 

Karin Verhagen is founding partner van GrowthFactory. Ze vindt het mooi om ondernemers in hun kracht te zetten en te helpen bij uitdagende vraagstukken.

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

27 september 2019 Door Karin Verhagen Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer Beluister nu de podcast van Karin VerhagenEen podcastaflevering vol met tips en tricks over groeifasen, werken met compagnons en je bedrijf verkopenKarin vertelt onder andere over de...

Hoe bereid jij je voor op succes?

Hoe bereid jij je voor op succes?

29 augustus 2019 Door Robert Schulze Hoe bereid jij je voor op succes?Ondernemen begint met dromenEn in je dromen is alles mogelijk, toch?Ideeën zijn grenzeloos, mitsen en maren staan ver van je af. En dat is maar goed ook want anders komen ze niet tot wasdom. Het is...

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

26 augustus 2019 Door Karin Verhagen Leg verantwoordelijkheden waar ze horenEen eigenaar draait 1,5 miljoen omzet met tien medewerkersHij levert een technisch product voor particulieren en bedrijven. Verkoop daarvan vereist technische kennis, net als voor installatie...