7 april 2020
Door Karin Verhagen
Welke stap neem jij nu met je onderneming?
Welke stap neem jij nu met je onderneming?
Waarom vasthouden aan jouw waarden cruciaal is in de huidige crisis
Het zijn onzekere tijden, waarin hectiek en zorgen overheersen. Voor ondernemers komt het bij de besluitvorming aan op veerkracht en trouw blijven aan je eigen waarden. Zo zal een loyale ondernemer daarvan nu en straks de vruchten plukken omdat zijn mensen hem trouw blijven en een tandje willen bijzetten in deze crisis, ook al is hun loon sterk teruggevallen. Welke stappen onderneem jij deze weken met jouw bedrijf en wat is jouw plan voor de lange termijn?
Houd grip op jouw besluiten en de gevolgen
Onze Business Coaching voor ondernemers is gestoeld op vier basiskleuren: rood blauw zwart groen. Een indeling die jouw organisatie, visie en plannen kadert en overzichtelijk maakt, waardoor je grip krijgt en houdt op je besluiten en de gevolgen daarvan. Nu en straks als het weer aantrekt.
De Infrastructuur van je organisatie
Rood staat voor de basis, alles wat ervoor zorgt dat je organisatie draait. Ook wel het bloed van je organisatie: dat de facturen eruit gaan, contracten zijn onderhandeld, faciliteiten geregeld, dat je voldoet aan compliance/wet- & regelgeving. Het staat ook voor hoe je bent georganiseerd: heb je de juiste hoeveelheid mensen? En hebben ze de juiste skills? Ondernemers ervaren deze activiteiten als kostenposten.
Omzet en geld van vandaag
Blauw behelst alle activiteiten die ervoor zorgen dat je een factuur kunt sturen voor het huidige aanbod van jouw producten en diensten. Hieronder vallen sales en alle operationele zaken. Denk aan het maken van je product, leveren van je dienst en sluiten van verkoopdeals. Kortom alles wat vandaag omzet oplevert.
Strategie en geld van morgen
Zwart zijn de bedrijfsactiviteiten die niet direct, maar wel op de langere termijn zorgen dat je blijft bestaan. Denk aan productontwikkeling, fusies en overnames, strategische samenwerkingen, lange termijnplannen formuleren en grote besluiten nemen over de toekomst.
Cultuur, DNA, passie, drive… alles waar jij voor staat
Groen staat voor de waarden die jij belangrijk vindt, hetgeen waarvoor je je bed uitkomt: jouw WHY. Hoe je wil dat er met je medewerkers, klanten en leveranciers wordt omgegaan? Hoe mensen jouw diensten/producten beleven als ze ermee in aanraking komen? Maar ook hoe jij wil dat klanten, leveranciers en medewerkers jou behandelen. Wat drijft jou?
In een crisis zoals we nu meemaken, zien we dat ondernemers bovenstaande kleurprocessen in deze volgorde doorlopen:
Fase 1: Je kijkt naar je kosten, verplichtingen, assets, team
Daarbij zoek je in deze fase uit hoe je zoveel mogelijk kosten kunt besparen. We zien dat heel veel ondernemers de afgelopen weken deze stappen hebben gezet. In veel gevallen is dit onvermijdelijk, je wilt immers dat jouw onderneming blijft voortbestaan. Dit veroorzaakt dat enorme domino-effect en onzekerheid. Zelfs bij de (grotere) corporates, die in beginsel beter tegen een stootje kunnen en waar veel MKB’ers van afhankelijk zijn. Deze partijen leggen zaken stil, stoppen met inhuur en grijpen deze periode aan om de organisatie strak te trekken.
Fase 2: Je kijkt waar je omzet kunt behalen
Nadat de eerste paniek is gezakt, breekt de fase aan waarin je mogelijkheden onderzoekt hoe je geld kunt blijven verdienen. Ons advies daarbij: Bescherm je inkomsten, maar ook je vaste klanten. Geef niet al je producten en diensten gratis of voordelig weg om nieuwe business aan te trekken. Je trouwe klanten die wel de volle mep betalen, kunnen zich hierdoor gepasseerd voelen.
Zoek uit waar mensen nu behoefte aan hebben. En kijk of je jouw product zodanig kunt aanpassen dat het in de veranderde situatie waarde kan opleveren (niche). Bij mij om de hoek zit een chique restaurant, met goede wijnen en dito bediening. Het biedt momenteel afhaalmaaltijden voor € 12,50. Dat is goedkoper dan mijn favoriete Thai en de Sushi-tent bij mij op de hoek. Het is kortom een buitenkans voor mij! Zolang de situatie voortduurt.
Fase 3: Wat is je lange termijnplan?
Bedrijven die momenteel stilzitten in de hoop dat alles zal blijven zoals het was, nemen net zo goed een risico, hoewel anders van aard, als ondernemers die een sprong maken en anticyclisch durven investeren. Dit heeft te maken met verschil in, overigens stuk voor stuk heel menselijke, reacties (zie ook mijn artikel op LinkedIn: Hoe reageer jij?):
- Ondernemers die risico nemen en proactief plannen maken, beslissingen nemen en investeren. Juíst nu.
- Ondernemers die nog steeds omzet draaien maar voorlopig even niets geks doen, omdat je de toekomstige situatie niet overziet.
- Ondernemers die geen besluiten nemen omdat ze te veel twijfelen. Moet ik nu wel of niet doorgaan met investeren? Zal ik nu wel of niet medewerkers ontslaan? Moet ik nu wel of niet mensen aannemen? Of zelfs beslissingen nemen die de lange termijn kunnen schaden.
Feit is dat voor bedrijven zonder (strategisch) plan geldt dat het nemen van grote besluiten net zoiets is als het spelen van Russisch roulette.
Wat helpt iedere ondernemer bij elke van deze drie stappen?
Stap 0: Blijf bij je waarden.
De ondernemers waarbij wij de meeste veerkracht zien, zijn diegenen die dicht bij hun waarden blijven. Of ze nu de rode, blauwe of zwarte zaken onder de loep nemen.
Laten we eens kijken naar de betekenis van waarde nu voor jouw infrastructuur. Ondernemers die bijvoorbeeld altijd loyaliteit als waarde hebben gehad, naar hun mensen en/of hun leveranciers, hebben nu als resultaat dat ze lange termijnrelaties hebben gebouwd. Waardoor sommige zzp’ers of medewerkers zelfs zonder loon doorwerken (wel met een belofte van winstuitkering). Leveranciers verlengen betalingstermijnen eenvoudiger als ze je kennen als een betrouwbare partij. En als je bovendien zelfs in deze periode goed met klanten en leveranciers blijft omgaan, ben je sneller uit de startblokken wanneer de markt weer aantrekt. Want goede relaties gaan graag weer met je in zee.
Voor jouw omzet van vandaag geldt dat blijven bij jouw waarden betekent dat trouwe klanten eerder geneigd zijn om je te helpen als je het moeilijk krijgt. Zorg daarbij wel dat je, als dat een van je waarden is, kwaliteit blijft leveren. En pas op met te veel korting geven aan nieuwe klanten; zodra je de prijs probeert terug te schroeven naar een normaal niveau zullen deze klanten dat niet begrijpen (en wellicht weer afhaken).
Voor de lange termijnactiviteiten geldt: neem besluiten die bij je passen. Ga niet ineens stunten met de prijzen van je kernproducten. Geef vooral weg aan klanten of leveranciers of medewerkers in nood maar bedenk daarbij goed of wat je weggeeft, jouw positionering op de lange termijn schaadt. Neem besluiten die bij jouw intrinsieke waarden passen. En als je deze echt niet vast kunt houden omdat het water je aan de lippen staat, dan zit er maar een ding op: toon je kwetsbaarheid. Spreek uit dat je met pijn in je hart je belangrijkste waarden moet loslaten. Je zult zien dat je zelfs dan de lange termijnrelatie nog behoudt.
In welke fase bevind jij je?
Wil je sparren over je besluiten, plannen of je volgende stap? We hebben nu ook verkorte sessies, speciaal voor deze periode, met 30- en 45-minutensessies Business Coaching en Executive Coaching. Je plant deze eenvoudig hier zelf in bij ondergetekende. En voor financiële vraagstukken bij Robert Schulze.
Karin Verhagen is Executive|Business Coach, Verander Strateeg en Founding Partner bij GrowthFactory. Eigenaren in hun kracht zetten én houden dankzij waardegedreven ondernemerschap, geeft ook haar een zinvolle boost
Karins Kijk op… Business bouwen met passie
23 juni 2022 Karins Kijk op...Business bouwen met passieDoor Karin Verhagen Waarom een business bouwen met passie? Een goede vriendin zei ooit tegen me: ‘Ik geloof dat je in het begin enorm verliefd moet zijn op je partner zodat je samen heel lang kunt teren op die...
Karins Kijk op… Trusted Advisor
Een Trusted Advisor… wat versta je daar eigenlijk onder? Onlangs kregen we deze vraag van een ondernemer naar aanleiding van onze training Business Coaching Essentials, waar we professionals tools aanreiken om een lange termijnrelatie met de klant op te bouwen. En om...
Karins Kijk op… Loslaten
7 januari 2021 Karins Kijk op... Loslaten Door Karin Verhagen “M’n onderneming draait en dit is wat ik altijd wilde maar… nu weet ik het even niet meer.” Diepe zucht. Tegenover me zit een gedreven en onrustig man. Iemand die zijn bedrijf de afgelopen 10 jaar...
Op de hoogte blijven?
Op onze site en social media posten wij regelmatig artikelen, blogs en nieuws over ondernemen. Onze klanten laten we daar ook graag aan het woord. Wil je daarnaast onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in, dan ontvang je 'm maandelijks in je mailbox.
En heb je alsnog een ondernemersvraag waar je niet uitkomt? Daag ons uit, het eerste antwoord plus een kop koffie is van ons!
Recent Comments