27 juni 2019

Door Frans Glazener

Lekker langs elkaar heen praten? Helemaal niet nodig!

Waar wil het bedrijf voor staan? Waarvoor stappen ze ’s morgens uit bed? Wat drijft hun? 

Organisaties die dat weten, groeien nou eenmaal sneller door

Laatst zat ik bij een ondernemer, zijn compagnon en zijn controller om te praten over de cultuur van hun bedrijf. Deze drie mensen praatten volledig langs elkaar heen. Terwijl de één bezig was de cultuur te definiëren, die in zijn ogen overduidelijk was, wilde de ander afspraken maken over hoe je met elkaar moet omgaan. En dat ging eindeloos zo door. Tot ik hun vroeg of ze begrepen waarom ze niet met elkaar communiceerden?

Hoe zorg je voor effectieve communicatie?

Ieder mens verwerkt informatie op zijn eigen manier. Waar de één weinig gegevens nodig heeft om tot een besluit te komen, wil de ander cijfers, spreadsheets en getallen, terwijl de volgende niet zonder een gesprek kan om de achtergrond te begrijpen. Iedereen heeft wel een beetje van elk in zich, maar eigenlijk kun je drie soorten mensen typeren: ‘denkers’, ‘voelers’ en ‘weters’. Ze zijn heel gemakkelijk te herkennen, let maar eens op in een restaurant. Bij het bekijken van de menukaart zijn de ‘weters’ zo klaar; ze hebben weinig informatie nodig en besluiten op intuïtie. Hen hoor je zeggen ‘Ik vind biefstuk lekker’, dus keuze gemaakt. De ‘denker’ bestudeert uitgebreid de menukaart, vergelijkt prijzen en ingrediënten, terwijl de ‘voeler’ om zich heen kijkt, de sfeer op zich laat inwerken, de heerlijke vis ruikt en vervolgens voor een visgerecht kiest.

Verschillende stijlen hebben effect op functioneren MT

Elke keuze is natuurlijk goed. Maar wat betekenen die verschillende stijlen en typeringen voor het functioneren van een bedrijf, of van een management team? Een ‘weter’ die met een ‘denker’ communiceert hoor je vaak zeggen: ‘dat snap je toch wel? Je hebt nu toch genoeg informatie?’ Terwijl de ‘denker’ geen idee heeft waar het over gaat en graag cijfers en getallen wil zien. En andersom vertelt een ‘voeler’ meestal verhalen aan de ‘weter’ die in eerste instantie niets met het onderwerp te maken hebben, zodat die al snel denkt: ‘val me hier niet mee lastig!’ Ingewikkeld hè? Toch kun je de communicatie en de besluitvorming zo organiseren dat iedereen er wat mee kan.

Discussies worden een stuk korter

Door je bewust te zijn van, en rekening te houden met, de stijl of typering van anderen is het veel makkelijker communiceren. Als iemand je dan een verhaal vertelt, ga je je niet irriteren. Dus als ondernemers – vaak ‘weters’ – hun medewerkers – vaak ‘voelers’ en ‘denkers’ – iets vragen, zouden ze door alleen maar twee minuten meer tijd te nemen om uit te leggen wat ze precies bedoelen veel onduidelijkheid kunnen voorkomen. En als een ‘denker’ snapt dat hij de ‘weter’ niet met cijfers en spreadsheets moet lastig vallen scheelt dat een hoop irritatie. Dat is de winst die je elke keer ziet. Met deze kennis creëer je eenheid in managementteams, doordat je rekening houdt met elkaars typering. Na dit advies hoor ik vaak terug: ‘Wat herkenbaar! Nu snap ik waarom we al die tijd van die eindeloze discussies hebben.’ Door eenheid te scheppen in de communicatie worden discussies zomaar de helft korter!

Frans Glazener is partner bij GrowthFactory en gespecialiseerd in het laten groeien van bedrijven. Het is zijn missie ondernemers zelf te laten inzien waar de oorzaak van de problemen ligt en hoe ze die kunnen wegnemen.

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

27 september 2019 Door Karin Verhagen Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer Beluister nu de podcast van Karin VerhagenEen podcastaflevering vol met tips en tricks over groeifasen, werken met compagnons en je bedrijf verkopenKarin vertelt onder andere over de...

Hoe bereid jij je voor op succes?

Hoe bereid jij je voor op succes?

29 augustus 2019 Door Robert Schulze Hoe bereid jij je voor op succes?Ondernemen begint met dromenEn in je dromen is alles mogelijk, toch?Ideeën zijn grenzeloos, mitsen en maren staan ver van je af. En dat is maar goed ook want anders komen ze niet tot wasdom. Het is...

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

26 augustus 2019 Door Karin Verhagen Leg verantwoordelijkheden waar ze horenEen eigenaar draait 1,5 miljoen omzet met tien medewerkersHij levert een technisch product voor particulieren en bedrijven. Verkoop daarvan vereist technische kennis, net als voor installatie...