10 september 2019

Door Robert Schulze

Bedrijf verkopen? Ken je waarde!

Een bedrijf verkoop je in de regel maar één keer

Maar hoe kom je nou achter de waarde van je bedrijf?

Veel ondernemers, werkzaam in hun eigen bedrijf, komen vroeg of laat met het idee hun onderneming te verkopen. Vaak met een bepaalde leeftijd in gedachten: “Ik word te oud voor dit bedrijf en stop op mijn 55e” tot “Mijn pensioenleeftijd is bepalend dus ik ga door tot m’n 65e.” Meestal zijn het mensen die alles in hun bedrijf hebben geïnvesteerd en altijd hard hebben gewerkt. Zo’n ondernemer gun je toch een mooie exit, met een mooi pensioen? Het is de ultieme volgende stap en een bedrijf verkoop je in de regel maar één keer. Maar hoe kom je nou achter de waarde van je bedrijf?

Waar zit de waarde van jouw bedrijf?

Ons valt het op dat veel bedrijfseigenaren die met het idee rondlopen te stoppen geen financieel plan hebben opgezet, laat staan dat ze enig idee hebben van hun uitgave patroon. Ze roepen een x bedrag: “Ik wil over zoveel jaar zoveel miljoen!” Ze hebben een prijskaartje in hun hoofd. Wat hun bedrijf vandaag waard is en wat het in de toekomst waard zou kunnen zijn, daar zijn ze zich niet van bewust.

Geef richting en focus aan exit-plan

Misschien ken je de zeemanswijsheid: je kunt een bestemming hebben, maar zonder koers is het moeilijk te bepalen welke kant je op gaat? Geef daarom richting en focus aan je exit-plan. Wat is je bedrijf vandaag waard en wat wil je er over vijf jaar voor krijgen? Ken je waarde! En die waarde zit niet alleen in geld. Eventuele kopers kunnen potentie zien in iets wat voor jou helemaal niet belangrijk lijkt. Nieuwe producten die op de markt worden gebracht en waarmee zij een monopolie positie kunnen verwerven. Een cultuur die goed aansluit bij de cultuur van hun eigen bedrijf. Allerlei motieven waardoor kopers bereid zijn meer te betalen.

Alleen ga je snel, samen kom je verder

Ondernemers zijn vaak bezig met de uitdagingen van vandaag en zien het grotere toekomstplaatje over het hoofd. Terwijl je met hulp van buitenaf zaken vanuit een heel ander perspectief kunt zien. Alleen ga je snel, samen kom je verder. Als wij samen met een ondernemer de waarde van een bedrijf bekijken, is dat een startpunt van een bewustwordingsproces. De ondernemer krijgt inzicht in de mogelijke waarde van zijn bedrijf; gebaseerd op allerlei basisindicaties en kerngegevens uit de markt. Een waarde die niet zozeer is gefocust op kapitaal, maar juist oog heeft voor andere bedrijfskenmerken. Zoals nieuw te ontwikkelen producten, een bijzondere merkstrategie en ontwikkeling van talent.

Einde van ondernemerscarrière

Wij proberen ondernemers te helpen deze waarden te kennen en waarde toe te voegen aan hun bedrijf. En maken op basis van hun ambitie een groeiplan en zetten het bedrijf op die manier in de markt. Want wat is er nou mooier om aan het einde van een ondernemerscarrière iets substantieels achter te laten en over te houden?

 Robert Schulze is founding partner van GrowthFactory. Hij vindt het een uitdaging ondernemers verder te helpen met vragen over structuur, financiering en verkoop.

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

27 september 2019 Door Karin Verhagen Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer Beluister nu de podcast van Karin VerhagenEen podcastaflevering vol met tips en tricks over groeifasen, werken met compagnons en je bedrijf verkopenKarin vertelt onder andere over de...

Hoe bereid jij je voor op succes?

Hoe bereid jij je voor op succes?

29 augustus 2019 Door Robert Schulze Hoe bereid jij je voor op succes?Ondernemen begint met dromenEn in je dromen is alles mogelijk, toch?Ideeën zijn grenzeloos, mitsen en maren staan ver van je af. En dat is maar goed ook want anders komen ze niet tot wasdom. Het is...

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

26 augustus 2019 Door Karin Verhagen Leg verantwoordelijkheden waar ze horenEen eigenaar draait 1,5 miljoen omzet met tien medewerkersHij levert een technisch product voor particulieren en bedrijven. Verkoop daarvan vereist technische kennis, net als voor installatie...