Alleen kortetermijn denken is killing!

Is jouw onderneming futureproof?

Ondernemers vergeten weleens om vooruit te denken, met grote consequenties tot gevolg. Kijk maar naar bedrijven zoals Eastman Kodak en Free Record Shop, die gingen ten onder door hun korte termijn strategie. Ze speelden niet in op cruciale nieuwe ontwikkelingen. In dat opzicht kunnen we veel leren van Elon Musk, zijn paradepaardjes: PayPal, Tesla en SpaceX bewijzen dat hij het talent heeft om de toekomst naar zijn hand te zetten. We hebben geen tijdmachine om het verleden te veranderen, gelukkig kunnen we wel anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.

Wat staat ons te wachten? 

Het risico van de valkuil: ‘kortetermijndenken’ wordt door ondernemers vaak onderschat.

Een veel voorkomende oorzaak is dat zelfstandigen in hun business bezig zijn in plaats van aan hun bedrijf werken. Door de waan van de dag hebben ze uitsluitend aandacht voor een kortetermijnvisie. Het meest bekende voorbeeld van een merk, dat daarvoor een hoge prijs betaalde was fotografie-pionier Eastman Kodak. Het bedrijf miste de boot op het gebied van digitale fotografie, een technologie die het nota bene zelf uitvond. Deze strategische fout dwong Kodak om te stoppen met de fotografie-activiteiten en zich toe te leggen op een ander bedrijfsmodel. Scott D. Anthony van het Amerikaanse groeistrategiebedrijf Innosight zet drie vragen op een rij die een ondernemer zichzelf moet stellen, voordat hij zijn producten van een digitale transformatie voorziet:

  1. Welke producten/diensten verkoop je?  Definieer het probleem dat je voor klanten zou kunnen oplossen. 
  2. Welke nieuwe mogelijkheden biedt de bedreigende ontwikkeling? Ontregeling is een fantastische groeimogelijkheid. Verstoring laat markten groeien en transformeert bedrijfsmodellen.
  3. Welke vaardigheden zijn nodig om de kansen te realiseren? Benader nieuwe groei met de juiste bescheidenheid.

Ambitieus idee

Laten we eens kijken naar een ambitieus idee van het toonbeeld van het langetermijndenken: Elon Musk, er van uitgaande dat de uitwerking bepaalde industrieën op hun kop gaat zetten. Maak kennis met zijn nu al revolutionaire project: het hyperloop-transportsysteem. Het bestaat uit buizen zonder luchtweerstand en wrijving waarin capsules rijden op luchtlagers, aangedreven door lineaire inductiemotoren en luchtcompressoren.

Met het Alpha-hyperloopsysteem kunnen passagiers in theorie met een snelheid van 1200 km/h een afstand van 560 km in 35 minuten afleggen.

Zodra de hyperloop betaalbaar is voor de gewone man, biedt het zowel bedreigingen als kansen voor de automotive, luchtvaart, transportsector en het ov. Het zou handig zijn als er drie buizenstelsels komen, één voor ov-capsules, privé-capsules en voor transportcapsules. Bedrijven zoals Boeing doen er goed aan om op deze in te spelen zoals Richard Branson – de eigenaar van vliegtuigmaatschappij Virgin – met zijn initiatief ‘Hyperloop One’ doet.

Voor afstanden zoals van Amsterdam naar Sydney is de hyperloop ongeschikt, vliegen is dan efficiënter aangezien het verschil minder dan 4 uur reistijd is. Om te kunnen blijven concurreren moet de luchtvaart wel de snelheid van vliegtuigen verhogen, om de vliegduur drastisch te verlagen. Dan kunnen ze ook kijken naar autonoom vliegen en de productie van landbouw-drones. 

Autofabrikanten zullen auto’s blijven produceren, omdat mensen graag onafhankelijk zijn en privacy willen. Het delen van je auto zal toenemen, zo kun je hem verhuren in de tijd dat je werkt. Een automerk zoals Toyota kan een nieuwe markt aanboren, door hyperloop-capsules te produceren. Bovendien wordt de hyperloop de ultieme vorm van openbaar vervoer. Het maakt de metro overbodig, al blijven de bus en tram een alternatief voor de auto. Treinfabrikanten zullen moeten overstappen op de productie van hyperloops en vrachtwagenproducenten op transportcapsules. Vrachtwagenchauffeurs en treinmachinisten verliezen wel hun baan, misschien biedt de toekomstige ontwikkeling die ik hierna bespreek wel een mooie omscholing naar ruimteschippiloot?

Asteroïde grondstofdelving 

Deep Space Industries (DSI), een bedrijf uit de VS kwam met het idee om grondstoffen zoals goud en platina van asteroïden te delven. Kleine satellieten zoeken dan naar geschikte asteroïden, vervolgens vangen andere satellieten de dwergplaneten op en duwen deze in een baan om de aarde. Uiteindelijk worden er satellieten gelanceerd die de hemellichamen exploiteren.

Voor een bedrijf als Shell biedt asteroïde-ontginning vooral kansen, zodra de fossiele energiebronnen op zijn dan kunnen ze overstappen op goud-ontginning. Als de goud schaarste wordt verminderd, dan kan bijvoorbeeld Samsung telefoons goedkoper produceren. Wat wel een bedreiging is voor de olie-industrie, is dat ze gedwongen worden om over te stappen op schone energie. Want die satellieten zijn afhankelijk van de fossiele brandstof die een raket nodig heeft om de satellieten in een baan rondom de aarde te kunnen krijgen. De luchtvaartindustrie zou zich kunnen toeleggen op het maken van ruimteschepen die de grondstoffen naar de aarde vervoeren. Het idee van DSI is eigenlijk voor iedereen een win-winsituatie. 

Blijf dus altijd vooruitdenken en kijken!

Is jouw onderneming futureproof? 

Wij kunnen je meer bewust maken over het belang van een langetermijnvisie. Stuur me gerust een berichtje als je een keer over jouw toekomst als ondernemer wilt sparren of een keer bij onze workshops over jouw Reis als Ondernemer aanwezig wilt zijn.

Ontdek hier hoe GrowthFactory helpt ondernemers toekomstbestendig te maken.

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer

27 september 2019 Door Karin Verhagen Karin Verhagen in de podcast van Groeivoer Beluister nu de podcast van Karin VerhagenEen podcastaflevering vol met tips en tricks over groeifasen, werken met compagnons en je bedrijf verkopenKarin vertelt onder andere over de...

Hoe bereid jij je voor op succes?

Hoe bereid jij je voor op succes?

29 augustus 2019 Door Robert Schulze Hoe bereid jij je voor op succes?Ondernemen begint met dromenEn in je dromen is alles mogelijk, toch?Ideeën zijn grenzeloos, mitsen en maren staan ver van je af. En dat is maar goed ook want anders komen ze niet tot wasdom. Het is...

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

Klantverhaal: Leg verantwoordelijkheden waar ze horen

26 augustus 2019 Door Karin Verhagen Leg verantwoordelijkheden waar ze horenEen eigenaar draait 1,5 miljoen omzet met tien medewerkersHij levert een technisch product voor particulieren en bedrijven. Verkoop daarvan vereist technische kennis, net als voor installatie...